SEEbiz SlovenijaSEEbiz SlovenijaSEEbiz SlovenijaSEEbiz SlovenijaSEEbiz SlovenijaSEEbiz SlovenijaSEEbiz Slovenija
PERFORMANS

Montažstrojev "Mali čovjek želi preko crte": Društvena kritika bez nostalgije
Autor/izvor: SEEbiz / H
Datum objave: 15.03.2014. - 08:29:10
ZAGREB - Glazbeno-scenski performans "Mali čovjek želi preko crte" izvedbene skupine Montažstroj i autora Boruta Šeparovića, premijerno izveden sinoć u Zagrebačkom centru za nezavisnu kulturu i mlade – Pogon Jedinstvo, društveno je angažirani multimedijalni projekt koji propituje norme nastojeći kroz umjetnost prekoračiti crte društvenih zadanosti.

Iako polazi od ideje bavljenja fenomenom "malog čovjeka" – palete značenja te fraze i njezinih pozitivnih i negativnih konotacija u individualnim odnosima čovjeka i svijeta - temeljna misao "Malog čovjeka" socijalna je angažiranost i kritičnost prema modernom društvu, sadašnjem trenutku u Hrvatskoj, ali istodobno bez nostalgije prema starim vremenima, napose Jugoslaviji, koja je neka vrsta okosnice čitave izvedbe.

Nostalgija se možda javlja jedino u kulturnom smislu, jer se koristi glazba s albuma "Paket aranžman" beogradskih skupina Šarlo akrobata, Idoli i Električni orgazam iz 1981.: cijela je predstava zapravo glazba s tog albuma, koji se smatra jednim od temeljnih albuma jugoslavenskog Novog vala.
Stihovi su u manjoj mjeri izmijenjeni kako bi bolje odgovarali hrvatskoj stvarnosti - prilagodbu i redizajn glazbe potpisuje glazbeni producent Konrad Murvaj.

Iako je kritična prema društvenim sistemima, kapitalizmu i socijalizmu, predstava ipak poziva na opću ljudsku humanost i ima izrazite antirasističke, antihomofobne i pacifističke poruke. Čitav performans nosi mlada i karizmatična kantautorica Sara Renar, koja pjeva manje-više sve pjesme, u čemu joj se pridružuju ostali izvođači – njih oko tridesetak – koji predstavljaju tzv. "male ljude" - Starce, Lezbijke, Crnce, Djecu, Žene, Srbe, Radnike. Ta "tiha većina" čini "Zbor malih ljudi" koji pjeva "repertoar borbenih pjesama za 21. stoljeće".

Ključne poruke izvedbe djelomično prenosi i novinar Ante Perković u kratkim komentarima u međučinu pjesme i plesa, koji između ostaloga ističe kako tu nije riječ o nostalgiji, već samo o "angažiranom kazalištu u kojemu se dramski tekst ne govori nego pjeva".

Posežući za glazbom kao medijem čiji univerzalni jezik ima moć ujedinjavanja ljudi, "Mali čovjek" istodobno propituje ulogu pop arta kao alata za poticanje društvenih promjena, kaže Perković, te zaključuje da su se "i pop i punk i rock... prodali kapitalizmu", i sve je, "pa čak i ovo danas, business as usual".

Dio koreografije je i plesni performans plesačice i koreografkinje Nataše Mihoci, kao i golemi video zid na kojemu se vrte pripremljeni video isječci u kombinaciji sa snimkama 'in situ' izvođača i publike – snimatelj je također dio koreografije. Jedan od ironičnih vrhunaca čitavog performansa je transformacija Perkovića i Renar u "glazbene Romea i Juliju mitološkog Balkana" - Thompsona i Cecu. Uz to što poziva na humanost i poštivanje različitosti, i iako cinična u Perkovićevim komentarima, predstava ipak daje i nadu, poručujući na kraju u zajedničkom nastupu uz pjesmu "Mali čovjek želi preko crte" da je zajedničku platformu dojučerašnjih potpunih stranaca ipak moguće pronaći, a mali čovjek ipak može zajedničkim nastojanjima "prijeći crtu".

Premijera je sinoć ispunila gledalište Pogona – Jedinstvo do zadnjeg sjedala, a publika je izvođače nagradila velikim aplauzom.

Montažstroj je utemeljen 1989. pod umjetničkim ravnanjem Boruta Šeparovića kao nezavisna izvedbena skupina s temeljnom idejom da cjelovito umjetničko djelo ne pripada samo teatru, već nastaje u međusobnoj korelaciji svih umjetničkih medija. Njihovi su politički obojani i društveno angažirani performansi prepoznati i u svijetu, a skupina je dobila i niz nagrada.